Nelinkertainen maailmanmestari Italia jäi kolmannen kerran peräkkäin MM-kisojen ulkopuolelle jatkokarsintojen jälkeen. Kotijoukkue Bosnia-Hertsegovina oli parempi rangaistuspotkukilpailussa 4–1-lukemilla.
Moise Kean teki maalin Italialle ottelun alkuvaiheessa, mutta sitten keskuspuolustaja Alessandro Bastoni ajettiin kentältä suoralla punaisella kortilla ennen taukoa, ja Bosnian vaihtopelaaja Haris Tabakovic tasoitti ottelun 79. minuutilla, mikä vei pelin jatkoajalle.
Tappio lisäsi Italian kerran niin ylpeän maajoukkueen ahdinkoa sen jälkeen, kun joukkue putosi MM-karsinnoissa Ruotsia ja Pohjois-Makedoniaa vastaan kahden edellisen MM-turnauksen karsintaotteluissa.
– On vieläkin vaikea käsittää todellisuutta – että olemme pudonneet turnauksesta, ja vielä tällaisella tavalla, huokasi Italian puolustaja Leonardo Spinazzola murtuneena uutistoimisto AP:lle.
– Tämä isku tuntuu musertavalta meille kaikille: pelaajille, perheillemme ja erityisesti niille lapsille, jotka eivät ole koskaan päässeet todistamaan Italiaa jalkapallon maailmanmestaruuskisoissa.
Viimeisin putoaminen tarkoittaa, että vuosien 1934, 1938, 1982 ja 2006 mestarit ovat vähintään 16 vuotta pelaamatta yhtäkään ottelua jalkapallon suurimmassa tapahtumassa.
Italian vaikeudet MM-kisoissa ulottuvat aina vuosiin 2010 ja 2014, jolloin joukkue ei päässyt lohkovaiheesta eteenpäin kummallakaan kerralla. Tosin Italia voitti Euroopan mestaruuden vuonna 2021.
Italian viimeisin MM-kisojen pudotuspeliottelu oli vuonna 2006, kun se voitti mestaruuden kukistamalla Ranskan rangaistuspotkukilpailussa.
Ainoa muu MM-turnaus, johon Italia ei ole selvinnyt, oli vuonna 1958.