Suomen olympiakomitea sai yllättävän lahjan, kun opetus- ja kulttuuriministeriö tiedotti 13. helmikuuta liikuntaa edistäville järjestöille myönnetyistä vajaan 41 miljoonan euron valtionavuista. Avustuksia valmistelleet virkamiehet toivat urheiluministeri Mika Poutalan (kd) allekirjoitettavaksi esityksen, jossa suurimmalle yksittäiselle tuensaajalle eli Suomen olympiakomitealle esitettiin 6,405 miljoonan euron avustusta.
Tämä ei ministeri Poutalalle käynyt, vaan hän nosti Olympiakomitean avustusta omalla päätöksellään 140 000 eurolla 6,545 miljoonaan euroon. Näin Olympiakomitea sai eurolleen saman avustuksen kuin 2025.
Esityksen ja myönnön välinen ero paljastuu Yle Urheilun ministeriön kirjaamosta tilaamista julkisista asiapapereista.
Epätavanomainen menettely
Vaikka kaikki tapahtui täysin lainsäädännön ja sektoriministerin toimivallan puitteissa, menettely oli varsin epätavanomaista. Nimittäin käytännössä kaikki muut virkamiesesitykset lajiliittojen ja muiden liikuntaa edistävien järjestön avustuksista Poutala allekirjoitti sellaisinaan.
Poutalan päätös pitää Olympiakomitean tuki ennallaan yllätti ministeriön vastuuvirkamiehet ja useat urheilun kenttätoimijat. Olympiakomitea nimittäin ilmoitti marraskuussa strategiatyönsä päätteeksi, että järjestö luopuu liikunnallisten elämäntapojen edistämisestä ja katsoo jatkossa ydintehtävikseen ainoastaan kilpa- ja huippu-urheilun.
Virkamiehet katsoivatkin avustusesityksiä laatiessaan, että uusi strategia vähentää Olympiakomitean avustustarvetta, kun liikunnallisen elämäntavan edistystyötä siirretään niin sanottujen liikunnan aluejärjestöjen vastuulle. Ministeri näki asian kuitenkin toisin ja perusteli päätöstään perjantaina Yle Urheilulle.
– Esitys tosiaan perustui siihen, että avustuksen tarve olisi pienentynyt siltä osalta, mitä aiemmin oli Olympiakomiteassa tarvittu liikunnallisen elämäntavan edistystyöhön.
”Pidin epäloogisena”
Esityksen saatuaan Poutala tilasi Olympiakomitean avustushistorian 2020-luvun ajalta. Komitea otti liikunnanedistämisen yhdeksi ydintehtäväkseen noin puoli vuosikymmentä sitten.
– Halusin selvittää, paljonko komitea sai silloin ylimääräistä rahoitusta näihin uusiin tehtäviinsä. Numeroiden mukaan se ei kuitenkaan saanut mitään uutta rahoitusta. Pidin varsin epäloogisena, että Olympiakomitealta olisi ikään kuin otettu pois rahoitusta, jota sille ei alun perinkään ollut myönnetty. Kyse oli epäsuhdasta, jota en voinut hyväksyä.
Poutala halusi painottaa, että kyse ei ollut minkäänlaisesta konfliktitilanteesta ministerin ja virkamiesten välillä.
– Virkamiesten taso on meillä erittäin hyvä. Esitykset oli laadittu korkealla ammattitaidolla. Kyse oli vain näkemyserosta.
Maaliskuussa nousi otsikoihin Poutalan päätös myöntää nuorisosektorin yleisavustusta kahdelle kristilliselle järjestölle ohi virkamiesesitysten.
– Jos kaikki asiat aina päätettäisiin virkamiesesitysten mukaisesti, poliitikkoja ei tarvittaisi, Poutala totesi perjantaina.
Tämänkertaiset avustuspäätökset poikkesivat sikäli vanhoista käytännöistä, että lajiliitot saivat avustukset suoraan kahdeksi vuodeksi. Poutala toivoo, että se lisää toiminnan ennustettavuutta ja vähentää avustushakuun liittyvää, mittavaa byrokratiaa. Muille liikuntaa edistäville järjestöille aletaan jakaa kaksivuotisia avustuksia vuodeksi 2027.
Kun Poutala aloitti ministerinä viime kesäkuussa, hän totesi Yle Urheilulle yhdeksi tavoitteekseen seurata urheilun avustusvalmisteluja suorastaan iholta. Poliittinen realismi asteli kuitenkin väliin.
– Hyvän hallintotavan mukaisesti virkamiesvalmistelun ja ministerin päätösvallan välissä on hyvä olla prosessin aikana jonkinlainen palomuuri.