Markkinoille tulee tänään perjantaina iltapäivällä amerikkalaisen SpaceX-yhtiön osakkeita, joihin on paketoitu sekä kannattavaksi todistettua avaruustekniikkaa että erittäin kalliita ja epävarmoja toiveita isosta siivusta tekoälymarkkinoita.
Kun antihinnan (135 dollaria) kertoo listattavalla osakemäärällä – noin neljä prosenttia SpaceX:n osakkeista – niin selviää, että lähipäivinä noin 75 miljardia dollaria uutta rahaa siirtyy yhtiön omistajan Elon Muskin ja pääomasijoittajien taskuihin. Se on kaikkien aikojen suurin markkinoilta kerätty listautumispotti.
Koko SpaceX:n arvostus jää kuitenkin kakkoseksi kaikkien aikojen jättilistautumiselle. Saudi-Arabian valtion öljy-yhtiön Aramcon arvo nousi yli kahden biljoonan (tuhat miljardia) dollarin, kun se tuotiin pörssiin vuonna 2019. Uutistoimisto Reutersin mukaan SpaceX:n arvioitiin ”vain” 1.77 biljoonan dollarin arvoiseksi.
Historiallinen hetki koittaa, kun Nasdaq-teknopörssi avautuu kello 16.30 Suomen aikaa.
Suomalaissijoittaja joutuu tosin seuraamaan tätä Muskin järjestämää näytöstä katsomosta.
Amerikkalaispankit ovat loppuunmyyneet kaupankäynnin kohteeksi tulevan osakepotin instituutiosijoittajille. Tämän perusteella voisi ennakoida, että osake alkaa kallistua välittömästi.
Toisinkin voi käydä. SpaceX:n taivalta seurannut Evlin päästrategi Valtteri Ahti muistuttaa, että esimerkiksi kyytijakoyhtiö Uberin listautumisannissa osake halpeni aluksi.
Lähiaikoina SpaceX otetaan mukaan erilaisiin tekno-osakkeiden indekseihin, joten niitä seuraaviin rahastoihin tai etf:iin sijoittaneet suomalaisetkin pääsevät mukaan, halusivat tai ei.
Halukkaat voivat tietysti jättää suoran ostotoimeksiannon SpaceX:n osakkeista omien välittäjiensä kautta.
Rakettien ja tekoälyn lisäksi nyt myydään Muskia
Kannattaako suomalaisen sijoittajan harmitella osaansa?
Valtteri Ahti toteaa, että käsillä on poikkeuksellinen yhtiö poikkeukselliseen hintaan.
– Kun joutuu maksamaan 100 kertaa liikevaihdon verran, on arvostus todella korkea mille tahansa yhtiölle. Varsinkin kun arvostus nojaa johonkin kaukaisessa tulevaisuudessa saavutettavaan.
Tunnuslukuja tärkeämpää SpaceX:ssä on sen perustaja ja pääomistaja. Eli yhtiö eroaa melkoisesti vaikkapa virvoitusjuomajätistä: ei sijoittaja mieti, kuka on Coca-Colan toimitusjohtaja.
– Sijoittajan rooli tässä tapauksessa on arvioida Elon Muskin visioita ja hänen mahdollisuuksiaan onnistua niissä.
Tesla mylläsi autoalan
Visiot tältä mieheltä eivät lopu kesken. Hän on myös onnistunut.
Elon Muskin Tesla näytti perinteiselle autoteollisuudelle, miten sähköauto kannattaa suunnitella puhtaalta pöydältä.
Teslat myös tehdään eri tavalla kuin perinteisessä autoteollisuudessa. Alihankkijoiden verkoston sijaan kaikki tehdään itse: alhaalta ylös asti kaikki on yhden yhtiön hallinnassa.
Gigatehtaille naureskeltiin, mutta nyt ne suoltavat sähköautoja Nevadassa, New Yorkissa, Texasissa, Shanghaissa ja Berliinissä. Edes jälleenmyyjiä ei tarvita, vaan Teslat myydään verkossa suoraan kuluttajille.
Nyt kun kiinalaiset autotehtaat ovat haastaneet Teslan erittäin toimivilla sähköautoilla ja eurooppalaisetkin valmistajat alkavat ymmärtää, miten sähköauto kuuluu tehdä, on Tesla jo siirtymässä ihmisen kaltaiseen robotiikkaan.
SpaceX markkinoille ja avaruuteen raastuvan kautta
Maanteiltä Musk nosti katseensa ylös.
Yhdysvaltojen vaatimattomaksi kutistunutta avaruusohjelmaa, sotavoimien vakoilutarpeita ja kaupallisia satelliittihankkeita palveli kylmän sodan jälkeen Lockheed Martinin ja Boeingin yhteisyritys United Launch Alliance (ULA). Yhden raketin laukaisun hinta oli 350–450 miljoonaa dollaria.
Musk lupasi viedä kuorman kiertoradalle 60 miljoonalla, mutta Yhdysvaltojen ilmavoimat jatkoi vanhaa tuttua sopimustaan. Kapitalismin kotitantereella armeijakaan ei ole kilpailuoikeuden ulottumattomissa. SpaceX haastoi ilmavoimat oikeuteen, voitti ja änkesi avaruusmatkailuun väkisin.
SpaceX:n Falcon (Star Warsin Millenium Falconin mukaan) on taloudellinen, koska sen ykkösvaihe osaa palata ehjänä maahan.
Viime vuonna jo neljä viidesosaa kiertoradalle nostetusta massasta kulki SpaceX:n raketeilla. Kehitteillä on tehokkaampi Starship.
Myös raketin kakkosvaiheen paluuta testataan. Se on kertaluokkaa vaikeampi urakka, koska elementti tulee ilmakehään sen verran vauhdikkaasti, että rakenteet palavat.
Starlink – kun ei rakettia kannata alustallaan seisottaa
Kun omistaa tiheään laukovan rakettifirman, niin sitä alkaa miettiä, että mitä kyytiin pantaisiin. Idea ei ehkä näillä sanoilla syntynyt, mutta ulkoa katsottuna Muskin SpaceX:n kantoraketit ja lentomatkustajia sekä myös Ukrainan taistelijoita tukeva Starlink-viestintäsatelliittien verkosto ovat samaa vertikaalista ajattelua kuin Teslassa.
– SpaceX ja Starlink ovat liiketaloudellisesti loistava yhdistelmä, sanoo Valtteri Ahti.
Ahdin mukaan Starlink on tällä hetkellä käytännössä monopoliasemassa. Hän arvelee, että alasta muovautuu tulevaisuudessa todennäköisesti duopoli. Amazon pystyttää kilpailevaa Leo-satelliittipalveluaan (Low Earth Orbit) jälkijunassa.
– Leo on vuosia jäljessä. Mutta duopolit ovat usein hyvin kannattavia molemmille osapuolille, katsokaa vaikka korkeakatteista mainosalaa, jota dominoivat Google, Meta ja Alphabet.
Jos tekoälysi ei vedä, vuokraa kapasiteetti kilpailijalle...
SpaceX:n tunnusluvut keikahtivat helmikuussa, kun Musk naitti siihen tappiollisen tekoäly-yhtiönsä xAI:n. Se teki tappiota viime vuonna 6,4 miljardia 3,4 miljardin dollarin liikevaihdolla. Tekoäly-yksikkö painaa SpaceX:n kokonaisuutena selvästi pakkaselle.
xAI:n kehittämä tekoäly Grok ei ole kehno, mutta sen jakelu on jäänyt kilpailijoiden jalkoihin. Musk on myynyt tekoälyään aiemmin Twitterinä tunnetussa X-viestipalvelussa. Valtteri Ahti toteaa, että alkuinnostuksen jälkeen levikki on romahtanut. Arvokkaat sirut ovat tyhjän panttina.
– Grokia pyörittäneen Colossus 1 -datakeskuksen käyttöaste on puutteellisen kysynnän takia vain 11 prosenttia.
Musk ei pitkään murehtinut, vaan vuokrasi Colossus 1:stä kapasiteettia kilpailevalle tekoäly-yhtiölle, Anthropicille. Valtteri Ahti arvioi, että Anthropic maksaa SpaceX:lle 300 megawatin datakeskuksesta vuokraa 15 miljardia dollaria vuodessa, mikä on suurin piirtein avaruusbisneksen vuotuisen liikevaihdon verran.
... mutta pidä tehokkaampi laskenta itselläsi ja kehitä parempi
Mutta kaikki ei ole kaupan – tai vuokrattavissa. SpaceX omistaa myös suuremman, 700 megawatin Colossus 2 -datakeskusklusterin, jossa on uudemman sukupolven Nvidia Blackwell -kiihdyttimiä.
Valtteri Ahti laskee, että SpaceX saisi tästä keskuksesta halutessaan vuokraa noin 35 miljardia dollaria vuodessa. Datakeskusisännöinnillä SpaceX:n liikevaihto kasvaisi yli 65 miljardiin dollariin ja sen voittomarginaali voisi olla samaa tasoa kuin vaikka Visalla tai muilla aineettomilla huippuyhtiöillä.
– Musk uskoo tulevaisuuden olevan niin arvokas, että hän mieluummin nielee tappiot ja panostaa seuraavan sukupolven tekoälymallien kouluttamiseen sekä uuden sukupolven avaruusrakettiin, Ahti kiteyttää.
Laadun sijaan jakelu saattaa ratkaista tekoälykisan
Colossus 2:ssa rauta pyörii koko ajan ja Grokin seuraava versio oppii vanhaa tullakseen älykkäämmäksi. Rahaa palaa miljardikaupalla.
Mutta paras ei välttämättä aina ole voittaja. Esimerkiksi 1980-luvulla videonauhureiden standardiksi jäi JVC:n kehittämä VHS, vaikka Sonyn Beta oli teknisesti kehittyneempi.
Valtteri Ahti muistuttaa, että SpaceX asettuu tekoälykisassa muun muassa Googlea vastaan, jonka jakelu on ihan eri tasolla.
– Googlen emolla Alphabetilla on Android-käyttöjärjestelmä puhelimissa, Chrome-selain tietokoneissa ja koko maailmahan käyttää Gmailia.
Microsoft ujuttaa tekoälynsä Office-toimisto-ohjelmistoihin ja Meta pystyy jakelemaan tekoälyä Facebookin ja muiden sosiaalisen median kanaviensa kautta.
Anthropicin tekoäly on saavuttanut Ahdin mukaan jo suuren suosion yrityskentällä. Open AI:n Chat GPT:tä on käyttänyt jo 45 prosenttia amerikkalaisista kotitalouksista.
– Kaikki muutkin kouluttavat parhaillaan uusia tekoälymallejaan, muistuttaa Ahti.
Kuu ja tähdet taivaalta – Musk on onnistunut aiemmin, miksei nytkin
Musk on perustellut rakettiyhtiön ja tekoälyn yhdistämistä, tekoälyinfrastruktuuriyhtiötä, puhumalla avaruuteen sijoitettavista datakeskuksista. Oikein asemoituina aurinkopaneelit tekisivät kolmanneksen enemmän sähköä kuin maan päällä eikä avaruuden kylmyydessä syntyisi prosessorisirujen jäähdytysongelmia.
Eikä tässä vielä kaikki. Musk haluaa perustaa miljoonan asukkaan kaupungin Marsiin.
Valtteri Ahti käyttää kulunutta fraasia: Musk lupaa kuun ja tähdet taivaalta. Mutta Muskilla on tarjota korkealentoisten puheiden lisäksi myös kovia saavutuksia.
Muskin yhtiö kehitti uudelleenkäytettävät raketit, syrjäytti monopolin tarjoamalla kantorakettipalvelua halvemmalla ja vielä oikeusteitse. Nyt SpaceX dominoi avaruuskuljetuksia. Autopuolella Tesla teki mahdottomasta mahdollista.
– Musk on itse raivannut tilansa messiaanisena hahmona. Nyt ollaan elokuvamaisessa tilanteessa, jossa on annettu lupausten lupaus: vallataan tähdet, kuu ja avaruus. Ei ehkä tässäkään luonnonlakeja rikota, mutta onhan tämä ennenäkemätön, historiallinen tempaus.
Juttua muokattu 12.6.2026 kello 11.41: Osakeannin arvo varmistui, aikamuodot muutettu.