Brittiparlamentaarikot kehottavat kuningatar Elisabet II panemaan hovin menot kuriin ja etsimään keinoja lisätä tuloja. Parlamentin tarkastusvaliokunnan mukaan hovin taloutta ei ole hoidettu riittävän hyvin.
Valiokunnan laatiman raportin mukaan hovi ylitti käyttövaransa viime vuonna 2,3 miljoonaalla punnalla, eli lähes 2,8 miljoonalla eurolla, ja joutui turvautumaan säästössä oleviin varoihinsa. Tämän vuoksi hovin vararahastossa on enää jäljellä miljoona puntaa, mikä on ennätyksellisen vähän.
Samaan aikaan hovin käytössä olevat historialliset rakennukset vaativat kalliita remontteja. Esimerkiksi Buckinghamin palatsin lämminvesivaraajan kerrotaan olevan 60 vuotta vanha ja katon olevan niin huonossa kunnossa, että vesivuotoja joudutaan torjumaan ämpäreillä. Parlamentaarikkojen mukaan vähintään 40 prosenttia kuninkaallisista rakennuksista on huonossa kunnossa.
Valiokunnan mukaan hovi voisi hankkia lisävaroja muun muassa avaamalla Buckinghamin palatsin ovet vierailijoille ympärivuotisesti nykyisen alle kolmen kuukauden aukiolon sijaan. Säästöjä kuningatar voisi parlamentaarikkojen mukaan etsiä esimerkiksi henkilökunnasta, jonka määrä on pysytellyt viime vuodet ennallaan muun yhteiskunnan irtisanomisaallosta huolimatta.
Hovi saa valtiolta vuosittain 31 miljoonaa puntaa, jotka on tarkoitettu henkilökunnan palkkoihin, rakennusten kunnossapitoon ja edustuskuluihin.
Hovin mukaan kuningatar on jo tehostanut taloudenpitoaan ja tilojen remontointi on aloitettu.
– Hovin tulot lisääntyivät vuosien 2007 ja 2013 välillä lähes viisi miljoonaa puntaa, hovin julkaisemassa tiedotteessa todetaan.