close
Artikkeli on yli 12 vuotta vanha

Brittihovi maksaa veronmaksajalle vain 70 senttiä vuodessa

Kuninkaalliset aiheuttivat viime vuonna veronmaksajille 45 miljoonan euron kulut. Iso osa rahoista käytettiin rapistuvien historiallisten rakennusten kunnostamiseen. Kuninkaallisen perheen käyttämä rahasumma laski.

  • Jussi Nurminen

Britannian veronmaksajat maksoivat viime vuonna kuninkaallisistaan 36 miljoonaa puntaa eli 45 miljoonaa euroa. Hovi kuitenkin muistuttaa, että yhtä veronmaksajaa kohden tämä merkitsee vain 70 sentin kuluja vuodessa.

Hovi painottaa, että kolmasosa rahasummasta käytettiin remonttia kaipaavien historiallisten rakennusten kunnostamiseen. Hovin julkistamista tiedoista käy ilmi, että esimerkiksi prinssi Williamin, Cambridgen herttuattaren Catherinen ja prinssi Georgen tulevan kodin remontointiin on käytetty 4,9 miljoonaa euroa. Kensingtonin palatsissa Lontoon keskustassa sijaitsevan asunnon kunnostamisen yhteydessä on uusittu muun muassa sähköasennuksia ja viemäröintiä, korjattu kattoa ja poistettu rakenteista asbestia.

Myös kuningattaren Lontoon-kodissa Buckinghamin palatsissa on tehty asbestiremonttia. Windsorin linnassa on puolestaan kunnostettu vuotavaa kattoa.

Kuninkaallisen perheen muut menot ovat vähentyneet kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana kahdeksan prosenttia. Esimerkiksi edustusmatkojen kulut vähenivät viime vuonna 374 000 euroa ja olivat yhteensä 5,2 miljoonaa euroa. Kalleimmat matkat olivat Walesin prinssi Charlesin ja Cornwallin herttuattaren Camillan matka Intiaan ja Sri Lankaan sekä Charlesin matka Nelson Mandelan hautajaisiin Etelä-Afrikkaan.